Wat is Linkbuilding?

Inhoud

  1. De definitie van Linkbuilding
  2. Waarom linkbuilding belangrijk is voor zoekmachines
  3. Pagina beoordeling
  4. Links hebben verschillende waardes die je moet begrijpen
  5. Welke soorten links zijn er?
  6. Hoe krijg je backlinks
  7. Hoeveel moeite moet je als bedrijf stoppen in linkbuilding?

Wanneer we een website bouwen, willen we natuurlijk dat potentiele klanten deze opmerken en bezoeken. Soms zijn bedrijven op zoek naar een zo breed mogelijk publiek, soms zijn bedrijven op zoek naar een klein en specifiek publiek dat geïnteresseerd is in het onderwerp van de website. Of de site nu gemaakt is voor een bedrijf dat klanten wil binnenhalen, een organisatie of met een ander doel, de doelgroep moet het gemakkelijk kunnen vinden. Om ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar is, is het inzetten van linkbuilding een goed idee. In dit artikel kom je erachter kom je wat linkbuilding is, hoe het werkt, waarom bedrijven er gebruik van maken, hoe je zelf aan linkbuilding kunt doen en alle andere aspecten rondom dit onderwerp.

De definitie van linkbuilding

De letterlijke definitie van linkbuilding is vrij recht toe recht aan en betekent het opbouwen van links waarop kan worden geklikt. Over het algemeen worden links blauw (of een andere kleur, dat ligt er maar net aan wat er ingesteld is door de webbouwer) als er overheen gehoverd wordt. Wanneer er op de link geklikt wordt zal de gebruiker door gestuurd worden naar een andere webpagina. Dit kan op dezelfde of op een andere website zijn. Links dragen ook bij aan de gebruiksvriendelijkheid van een website, omdat de consument gemakkelijker door een website navigeert om zo terecht te komen bij de gewenste informatie.

Links laten ons gemakkelijk van de ene pagina naar de andere manoeuvreren, om zo snel mogelijk de informatie te vinden waar we naar op zoek zijn. Wanneer mensen zich bezighouden met linkbuilding proberen zij op een natuurlijke manier consumenten doormiddel van ‘’paden’’ te sturen naar een andere website. Eenmaal op de gewenste site aangekomen is het ook mogelijk links te plaatsen naar andere pagina’s op deze zelfde website.  

In principe is linkbuilding vooral bedoeld om zoveel mogelijk wegen naar je website te leiden. Daarnaast zijn er ook andere goede redenen om extra aandacht te besteden aan linkbuilding. Zo heeft het ook een groot aandeel in je positie in zoekmachines als Google. Zo zorgen veel relevante links ervoor dat je website als relevant en waardevol gezien wordt en zal Google je site dus eerder tonen als mensen op zoek zijn naar de dienst/producten die jij aanbiedt.

Waarom linkbuilding belangrijk is voor zoekmachines

Zoekmachines hebben een index van websites, waar gebruikers naar kunnen zoeken. Om snel opgenomen te worden in deze index is het raadzaam je website aan te melden bij Google Search Console. Daarnaast is het belangrijk om opgemerkt te worden door ‘’crawlers’’. Deze zoeken het web af naar bruikbare websites met relevante informatie om toe te kunnen voegen aan de index.

Linkbuilding werd vooral belangrijk voor degene die zich bezighielden met Search Engine Optimalization (SEO) toen Google voor het eerst bekend werd. Toen deze zoekmachine opkwam werkten deze met een algoritme dat websites waardeerde op basis van het aantal links dat verwees naar deze site. Dit werd ‘’linkpopulariteit’’ genoemd en het idee was dat als een groot aantal sites naar een bepaalde site linkt, deze wel waardevol moest zijn. Het basisconcept was zo goed dat het Google hielp om de grootste en krachtigste zoekmachine ter wereld te worden, een op zichzelf staand miljarden bedrijf.

Toen website-eigenaren merkten dat meer links een hogere rangschikking voor specifieke zoekwoorden in de zoekmachine betekende, speelden zij daar snel op in. Er ontstonden bedrijven die linkbuilding verkochten en honderden miljoenen links werden gebouwd om de populariteit van allerlei soorten sites te vergroten. In de loop van de tijd moest Google noodgedwongen zijn algoritme aanscherpen om ervoor te zorgen dat niet alle links op dezelfde manier werden gewaardeerd. Snel daarna deed het ertoe of links ‘’gericht’’ waren. Dit betekent dat de site waar de link op geplaatst is betrekking moet hebben op de inhoud van de website waarnaartoe gelinkt wordt. Later zouden nog vele andere factoren gaan meespelen om te voorkomen dat mensen iets doorgeven dat ‘’link juice’’ genoemd wordt.

Pagina beoordeling

Page Rank, of zoals het vaak afgekort PR genoemd wordt, was de ‘’link juice’’ waar velen jaren geleden naar op zoek waren. Links zouden worden opgebouwd vanaf websites met een hoge PR en die sites zouden dan zelf links verkopen die hun PR zouden doorgeven aan andere sites als manier om hen te helpen de eigen PR te verhogen. Dit hielp hen dan hun positie in de zoekmachines te verhogen. Dit ging voor een lange tijd zo door, totdat Google zijn algoritme en beleid opnieuw veranderde.

Tegenwoordig is linkbuilding nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO. Met het plaatsen van links op goede websites wordt nog steeds erg veel waarde toegekend aan de eigen site. Het verschil met Page Ranking tegenwoordig is dat het meer moeite kost een groot aantal links te verkrijgen omdat deze moeten voldoen aan een natuurlijk linkprofiel. De belangrijkste voorwaarden van een natuurlijk linkprofiel zijn dat de links moeten staan op relevante websites en dat er over het gehele jaar door verspreid links bij moeten komen, dus niet in één keer een groot aantal. Mede hierdoor vereist het op orde brengen van de SEO meer vaardigheid, tijd en, wanneer uitgevoerd door ervaren professionals, kost het aanzienlijk meer geld dan in het verleden het geval was.

Hoewel zoekmachines en het verkeer dat ze vandaag de dag brengen zeker van belang zijn voor websites, merken de website-eigenaren dat ze meer willen en moeten doen om deze te promoten. Er zijn namelijk tal van andere mogelijkheden om de populariteit van een website te vergroten.

Links hebben verschillende waardes die je moet begrijpen

Wanneer het linkprofiel van een website op orde is zijn daar veel voordelen uit te halen. Naast de waarde die zoekmachines toekennen aan links zijn er nog meer waardevolle redenen om je links op orde te krijgen. Links brengen mensen naar je website en wanneer ze op de juiste plekken worden geplaatst, kunnen ze uiteindelijk behoorlijk veer conversies vergaren. Het zijn dus niet alleen de ranglijsten in zoekmachines die ertoe doen.

Als je je bijvoorbeeld in de motorbranche bevindt en je verkoopt op maat gemaakte airbrush motorhelmen, kan het erg interessant zijn om backlinks te vergaren op websites die zijn gewijd aan fans van motoren. Of dit al dan niet iets doet aan de SEO van je pagina, is lang niet zo belangrijk als het feit dat zelfs een simpele link van een gerelateerde site het verkeer naar je website aanzienlijk kan stimuleren. Je kunt op deze manier heel gericht de doelgroep targeten. Een simpele link zou dan veel goedkoper en misschien zelfs effectiever kunnen zijn dan een advertentie. De waarde zit hem namelijk in het soort bezoeker dat je website bereikt. Als deze tot je doelgroep behoren is de kans op een conversie namelijk aanzienlijk groter dan wanneer de bezoeker geen affiniteit heeft met het product of de dienst die jij aanbiedt.

Er zijn ook gevallen waarin een onderneming gewoon een brede belichting nodig heeft. Sommige websites verkopen producten of diensten die niet noodzakelijkerwijs gebonden zijn aan een specifieke niche en kunnen er dus baat bij hebben als er links in verschillende gebieden worden geplaatst. Forums, blogs en posts op sociale media en meer kunnen allemaal gebruikt worden om links in te voeren die helpen om de bekendheid van een site of merk op internet te vergroten. Dit is ook een goede manier om mensen kennis te laten maken van bedrijven waar zij misschien nog nooit van gehoord hebben.

Welke soorten links zijn er?

Welke soorten links zijn er?

Wanneer mensen aan links denken, denken ze veelal aan simpele links, zoals hierboven beschreven in het voorbeeld. Hoewel dit zeker een veel voorkomende soort link is, is het niet de enige type link dat dezer dagen wordt gebouwd. Voor bijna elk soort pagina die nu online staat, zijn er links die kunnen worden ingebouwd in de inhoud of op de site die die inhoud host.

  • Social bookmarking is een manier om aan linkbuilding te doen. Je kunt een link plaatsen op een social bookmarking-site waar veel mensen die kunnen bekijken. Hoewel ze niet zo populair zijn als dat ze ooit waren, ontvangen deze websites nog steeds verkeer en kunnen ze een manier bieden om een groot publiek op de hoogte te stellen van de website die je hebt gemaakt.
  • Een Gastblog is een populaire techniek die gebruikt wordt in de contentmarketing. Je kunt iemand vragen om een gastblog voor je te schrijven of misschien biedt iemand wel een gastblog aan. Je maakt afspraken over de globale inhoud (stijl, beeldmateriaal, lengte, links etc.) en daarna wordt het artikel gepubliceerd. Dit kan je naamsbekendheid vergroten en hopelijk ook meer conversies binnenhalen. Als de content goed genoeg is, is het ook mogelijk dat een groter publiek de inhoud zal delen, waardoor nog meer exposure vergaard wordt.
  • Forums bieden vaak een goed platform om aan linkbuilding te doen, omdat de meeste fora een link in het handtekeninggedeelte van een bericht toestaan. Deze techniek moet echter wel met zorg worden gebruikt, aangezien fora vaak strikte regels hebben met betrekking tot promotie van websites. Als je besluit dit soort linkbuilding toe te passen, zorg er dan voor dat je iets bijdraagt aan het forum zelf. Zo wordt je artikel/tekst niet gezien als spammen om links te vergaren.
  • Deze linkbuilding techniek kan ook ingezet worden bij het plaatsen van blogcommentaar. Dit kan goed werken als je meer zichtbaarheid wilt en als de opmerkingen die je achterlaat bruikbare informatie bevatten. Zorg ervoor dat je je houdt aan de regels van de blog en dat je alleen commentaar van kwaliteit plaatst. Dit kan mensen helpen je site te vinden en kennis te maken met jouw onderneming.
  • Web 2.0-sites zoals YouTube kunnen een andere effectieve manier zijn om links op te bouwen. Er wordt vaak gebruik gemaakt van andere met een hoge populariteit, door hen te vragen een link naar jouw website op hun profiel te plaatsen of door je link te vermelden in het beschrijvingsgedeelte van video’s. Dit kan erg krachtig zijn en is een vorm van linkbuilding die vaak over het hoofd gezien wordt, omdat veel ondernemers denken dat bezoekers niet op die links zullen klikken.
  • Social media is een andere populaire plek waar je aan linkbuilding kunt doen, hoewel niet alle links die je plaatst lang in de openbaarheid blijven. Twitter en sommige andere sociale mediasites bieden echter een zoekfunctie, dus als je een link plaatst samen met een beschrijvende hashtag, kan iemand naar de hashtag zoeken en je link tegenkomen. Iets wat in ieder geval erg raadzaam is te doen, is een link plaatsen in de beschrijving (biografie) van je social media profiel. Zo klikken mensen gemakkelijk door vanaf je pagina naar je website om meer informatie te vinden en eventueel zelfs producten/diensten te kopen.

Dit is zeker geen alomvattende lijst van alle verschillende soorten links die je kunt bouwen, maar het is een manier om uit te leggen hoe breed en steeds groter het web is als het gaat om het plaatsen van je link. Het verkennen van de mogelijkheden voor linkbuilding zodra ze zich voordoen, is een slimme manier om op de hoogte te blijven van veranderingen in de manier waarop het web werkt én om je website gemakkelijk vindbaar te houden. De onlinewereld ontwikkelt zich razendsnel en tijdig instappen bij nieuwe trends kan veel voordelen bieden.

Hoe krijg je backlinks

Als je een website in je bezit hebt, zijn er veel verschillende manieren waarop je links kunt verkrijgen. Het is belangrijk om rekening te houden met het web dat voortdurend in ontwikkeling is. Vaak moet degene die een link op een site wil plaatsen, proberen contact op te nemen met de eigenaar van de desbetreffende website. Dit kan erg tijdrovend zijn omdat er vaak lang gewacht moet worden op een reactie. Het kan zeker de moeite waard zijn als je een link mag plaatsen op een grote, relevante site maar hoe succesvol dit gaat zijn is van tevoren niet te zeggen. Het is voor het grootste deel vooral een proces van vallen en opstaan. De grootste kans op de link te scoren is op zijn minst een waardevol artikel aan te bieden.

Hoeveel moet je als bedrijf zorgen maken over linkbuilding

Niet ieder bedrijf heeft evenveel baat bij linkbuilding. Voor sommige bedrijven is het online gewoon effectiever om zich te concentreren op contentmarketing of het kopen van advertenties. Dit komt uiteindelijk allemaal neer op het soort bedrijf dat je runt en hoe je verkeer naar je website genereerd. Elk bedrijf is namelijk uniek en iedereen zou voor zichzelf moeten beslissen of linkbuilding een relevante strategie is voor hen, in plaats van het alleen te doen omdat het populair is.

Veel bedrijven vinden juist dat linkbuilding essentieel is om het verkeer te genereren dat ze nodig hebben. Er zijn bedrijven die uitsluitend online bestaan en niet direct het geld hebben voor grote advertenties. In dat geval is linkbuilding een belangrijke manier om meer bekendheid te krijgen. Zodra ze dan meer winst binnen halen kunnen ze naast linkbuilding meerdere tools gaan gebruiken om bezoekers binnen te halen.